2014-10-29

Michael Jackson - Thriller (1983)

Det är helt omöjligt att prata om musikvideons historia utan att nämna Michael Jacksons Thriller. Thriller är anledningen till varför MTV kände sig tvungna att börja visa musikvideos av afroamerikanska artister på grund av videons popularitet. Att MTV visar musikvideos idag av afroamerikaner och andra nationaliteter känns ju som en självklarhet, men för 30 år sedan såg världen helt annorlunda ut. 

Thriller revolutionerade också musikvideon som konstform. Tidigare hade musikvideos mest kallats för "promos", som i "promotion", och setts som en typ av reklamfilm för artisten. Men Michael Jackson visar att en musikvideo kan vara så enormt mycket mer än så. Den här kortfilmen uppkom genom Michael Jacksons stora intresse för klassiska skräckfilmer och den är ju också regisserad av John Landis som bland annat är känd för An American Werewolf in London

John Landis och Michael Jackson delade visionen om att göra en musikvideo som mer liknande en riktig filmproduktion i kortfilmsformat än en vanlig musikvideo. Förutom de otroligt snygga och påkostade effekterna så är en väsentlig skillnad från traditionella musikvideor att man har hackat upp själv låten och sparat refrängen till den stora dansscenen i andra halvan av videon. Förr tyckte jag att det var oerhört enerverande. Refrängen är ju så bra och man vill ju höra den hela tiden! Men å andra sidan blir dansscenen oerhört mäktig. Det är fortfarande en av de snyggast koreograferade danser jag har sett. Balansen mellan typiska zombierörelser och Jacksons klassiska moves är helt perfekt. Och så här mer än tre decennier senare blir jag fortfarande mäkta imponerad över zombiemakeupen på dansarna.

Min största och egentligen enda invändning mot den här videon är den inledande texten: "Due to my strong personal convictions, I wish to stress that this film in no way endorses a belief in the occult." Det känns så tragiskt att MJ känner att han behöver skriva en sådan sak. Men detta var förvisso under det farliga videovåldets tid och Michael var redan under stor press från alla håll, så det känns väl logiskt utifrån den synpunkten.

Det jag älskar med videon är hur Michaels charm skiner igenom. Här märks det att det är under hans storhetstid, innan han blev uthängd som Wacko Jacko av medierna. Mitt favoritmove i dansrutinen är zombieluftgitarren. Min absoluta favoritscen är när Michael sparkar in dörren med styltiga ben, det får mig alltid att le. Men den stora bonusen är givetvis de extra dansscenerna under sluttexterna där dansarna får visa upp sig lite extra med lite popping och locking - zombiestyle!

Om du vill veta mer om hur videon är gjord så finns en utmärkt dokumentär att se här.

Det här blogginlägget gjordes som parallellarbete med en vän till mig, Tobias Jarl, och hans blogg, På blodigt allvar. Tanken var att vi skulle skriva om Thriller ur två olika perspektiv där Tobias tittar på videon ur ett skräckfilmsperspektiv. Så jag rekommenderar er varmt att även kolla in hans inlägg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar