2014-10-12

Michael Jackson & Justin Timberlake - Love Never Felt So Good (2014)

Låt oss för en stund glömma Wacko Jacko och bara fokusera på The King of Pop, för den här videon är en rörande hyllning till Michael Jackson och hans "moves". I videon ser vi dansklipp tagna från hans musikvideor och unga människor som dansar ut hans klassiska danssteg. Det är så mycket kärlek och respekt i den här videon för det musikaliska geni som han var. Och Justin Timberlake har lyckats uppdatera låten på ett respektfullt sätt som känns modernt, men ändå bibehåller Off The Wall-känslan.

Love Never Felt So Good skrevs från början i ett samarbete mellan Michael Jackson och Paul Anka redan 1983. Det gjordes en enkel demo med piano, fingerknäpp och Jackson på sång. Men låten gavs därefter ut av Johnny Mathis i en klassisk soulversion 1984. Det var inte förrän efter Michael Jacksons död som låten gjordes om till en modern discoversion, producerad av John McClain och Giorgio Tuinfort, och gavs ut på Xscape-albumet 2014. På deluxeversionen av Xscape kom till slut Timberlakes version.

Jag undrar om vi någonsin hade fått höra den här underbara låten om Jackson fortfarande hade levt idag? (Demon läckte förvisso ut på nätet redan 2006.) Jacksons senaste albumsläpp har varit ganska ointressanta. Frågan är om han hade låtit någon annan producera låten? Och hade den fått samma genomslag om han hade varit vid liv? Det är kanske onödiga frågor att ställa. Jag är mest glad att det är detta minne av Michael som jag får bära med mig, i stället för allt skit som har varit i media det senaste decenniet.

The King of Pop, du kommer alltid ha en plats i mina låtlistor och jag kommer fortsätta att försöka imitera dina danssteg hemma i köket och ibland på dansgolvet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar