2015-02-28

Kent - Dom som försvann (2005)

Videon till Dom som försvann lämnar mig alltid med en melankolisk och lite krypande känsla. Det är såklart Adam Berg, Joakim Bergs bror, som står för regin. Det som Adam Berg så skickligt gör är att skapa precis rätt känsla för Joakim Bergs sångtext. Orden "Du kommer aldrig mer bli dig själv" ekar i mitt huvud när jag tittar på den här videon. Sången handlar helt klart om ett förhållande som tar slut och har ingenting egentligen att göra med storyn i videon, utan det är känslan som knyter dem samman.

Kom så glömmer vi döden
Han röker i vår säng
Kom och värm dig vid glöden
Från vårt rykande hem

En liten detalj som jag inte lade märke till förrän flera år efter det att videon släppts och jag åter såg den på internet, det var de levande teddybjörnarna. I början ser vi en brinnande teddybjörn som blinkar subtilt innan den blir ivägkastad. Min tolkning av detta är att teddybjörnen symboliserar den oskyldiga och fantasifulla barndomen, och att barnet kastar iväg den brinnande björnen är ett sätt att frigöra sig och växa upp. "Du kommer aldrig mer bli dig själv..." Eller är det bara en surrealistisk detalj som finns där för att förvirra mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar